torstai 15. tammikuuta 2015

Pilkka osui omaan nilkkaan, sori Paavo.

(kuva linkitetty google kuvahausta fulfilledlifedesign.com)


Paavo antoi minulle tämän aamun inspiraation. Nyt en puhu Pesusienestä vaan Lipposesta (en tiedä onko niillä lopulta suurta eroa). Toinen näistä nyt kuitenkin oli Hesassa ulkoiluttamassa koiraansa ja heitti voltin niin sanotusti. Siinä rytäkässä sitten nilkka oli kajahtanut kolmesta kohtaa mikä ei varmastikaan ole mukavaa... Koita Pave jaksaa! En halua tässä siis Lippa Pavea mitenkään moittia tai muutakaan mutta toivon kuitenkin hartaasti, että tuo sota elokuvista tuttu sanonta "hän ei kaatunut turhaan" toimisi tässä kohtaa.

Yleensä nimittäin poliitikot ovat aktiivisimpia silloin kuin jokin asia koskee heitä itseään ja tässä kohtaa koski tosissaan Paven nilkkaan ja vieläpä kolmesta kohtaa. Toki Lippa Pave on "vaan" entinen pääministeri ja "vaan" entinen puhemies. Mutta uskon, että hän yhä saa halutessaan kutsuja saunailtoihin joissa maamme asiat päätetään herra Tubin ja Ranteen kanssa. Nyt toivonkin hartaasti, että Pave olisi ottanut oikein kunnon pultit tuosta kaatuilustaan (jos ei ollut pahasti känässä) ja puuttuisi katujen kuntoon. Meiltä siis kerätään erilaisia liikenteen veroja (polttoainevero, autovero, käyttövoimavero, verot liikennevakuutuksista, autojen alv. jne) noin 7 858,4milj.€ (vuonna 2013) eli luulisin, että jos raha ohjattaisiin oikeisiin osoitteisiin mihin se on tarkoitettukin niin kävelytiet voitaisiin pitää melko paljon paremmassa kuosissa puhumattakaan ajoteistä..

Ensinnäkin tiesuola maksaa tavalliselle pulliaselle 320egeä per 1000kg elikäs kansankielellä tonni. Uskoisin toki, että kun tielaitos ostaa tuota värkkiä ehkä pikkusen suuremman määrän sitä myös saadaan vähän sopuhintaan varsinkin jos joku poliitikko sattuu omistamaan suolakaupasta osuuden. Jos nyt perus pulliaisen hinnalla sitä joutuisi kuitenkin ostamaan niin tuolla rahalla saisi sitä sellaiset 24miljoonaa tonnia.. (vähän rapiat).. Uskoisin, että sillä määrällä suolattaisiin melko kevyesti Suomi yli ja ympäri useaan kertaan.
No ongelma ei olekkaan siinä vaan ensinkin pitäisi tuo ko mössö kieltää vallan vai miten selitätte, että sitä ei tarvita monessa muussa pohjoisessa maassa eikä myöskään omassa lapissamme? Ne jotka eivät tiedä autoilusta muuta kuin, että sillä mennään paikasta A paikkaan B, eivät ole tietoisia siitä, että ilman suolaa pärjää täysin. Heille on uskoteltu, että ilman sitä mikään ei toimi. Väitän että ainakin minun tuntemistani ihmisistä kaikki jotka tajuavat autoilusta mitään tai tekevät sitä jopa työkseen eivät arvosta suolaa tippaakaan. Tämä johtuu siitä, että he tietävät!
Vai emmekö me sitten vaan osaa elää ilman sen tuomia ihanuuksia kuten loskaa, jäätyneitä raitteja jotka hetkeksi sulaneeseen tiehen jäätyvät, autojen mädäntymistä ja pohjavesien suolaamista?
Suolalle olisi olemassa myös parempia korvikkeita mutta niitä ei jostain syystä käytetä, ehkä riittävästi poliitikkoja ei omista siitä bisneksestä siivuja tai jotain. Syyksi on toki kerrottu, että aineet ovat vähän kalliimpia.. Lisäksi suolan kanssa vielä hullutellaan, eli sitä ostetaan aina tietyllä budjetilla (ja se ei säily vaan kovettuu varastoidessa) jolloin se on myös käytettävä kaikki ja sitten vasta kun vanha on käytetty saadaan seuraavalle vuodelle yhtä hyvä budjetti. Siitä johtuu itsekin ihmettelemäni suolarallit vielä kuivilla syksyisillä teillä sekä keväällä kun aurinko on jo asvaltit sulattanut. Suola lentää kuormureiden persiistä silti vielä pitkään (olen todistanut tätä monesti). Se vaan on pakko käyttää pois varastoista. Bisnes ja politiikka yhdessä on tätä. Kansalaiset eivät näe siinä mitään pahaa kun eivät tajua asiasta mitään suoraan sanottuna. Monta typeryyttä varmaan jää itseltäkin huomaamatta jos en tiedä jostain asiasta yhtään mitään niin on paha huomata siinä mitään epäkohtia...

Mielestäni meidän kannattaisi luopua tuosta mössöstä kuitenkin täysin ja panostaa tuosta melko kohtuullisesta verosaaliista vielä enemmän työllistämään auramiehiä sekä käyttää luonnon omaa materiaalia eli hiekkaa jota pystytään vielä parhaillaan uusiokäyttämäänkin.
Hiekkaa käytetäänkin suolan kaverina aina pahoissa paikoissa (siinä nähdään, että pelkkään suolaan ei luota edes tekijät itse). Näitä molempia käytetään siis jokatapauksessa niin mitä jos vaan jätetään suola pois. Hiekan hinta on noin 12€ / tonni eli melko paljon halvempaa jos tuohon vielä laskee poliitikko ja destia alennukset niin ei paljoa varmaan jää hintaa. Tuota kun käytettäisiin vähän aktiivisemmin ja lisäksi aurattaisiin tiet nätisti aina kun tarvis niin asiat olisivat yhtä hyvin kuin monissa muissa maissa. Joissa tiet saattavat olla lumisia jne. mutta niihin ei ole muodostunut epätasaisia peilikirkkaita raitteja koska tietä ei olla jäädytetty ja sulatettu vuorotellen suolalla. Jos kuitenin suolan käyttöä on pakko jatkaa niin tehdään se sitten edes maltilla ja järjellä ja vain siellä mistä siitä tosissaan on ehkä jotain iloa. Vaikkapa moottoriteillä ja tarkkaan valituilla valtateillä.

Kävelytiet taasen voisi aurailla puhtaiksi ja hiekoitella vähän harvemmin sillä kävelyteillä hiekka pysyy pidempään. Autoteillä autojen renkaissa hiekka kulkeutuu aina yleensä pois pikkuhiljaa. Suomessa on mahtavat auraus kalustot ja mahtavat auraporukat joita jopa maailmalla ihmetellään, että miten noin äkkiä saadaan aina tiet puhtaiksi lumesta jne. Sitten tulee destia ja kaataa suolaa niskaan (siinä taas valtion pulju hienosti näytillä).. Auramiehemme toimivat nopeammin ja siistimmin kuin melkein missään muualla ja silti emme muka pärjää täällä ilman suolaa ja tiemme ovat kamalassa kunnossa kesät talvet..
Aina on ilo ajaa tiellä johon ei koskaan suolaa levitetä, se vaan on sanalla sanoen tasaisempi. Meidän lapin ihmiset ilmeisesti ovat vähän parempia kuskeja tai jotain kun sielläkään suolaa ei tarvita ja hyvin näkyy menevän. Maksakaa hyville miehille (auramiehet) lisää ja jättäkää suola vähemmälle. Eikös kuskien palkasta kuitenkin tule verotuloa enemmänkuin suolasta?? Joskus tietenkin on auraa joutunut odottamaan mutta eivät hekään nyt sentään ihmeitä voi tehdä. Monesti toimivat kuitenkin jopa nopeammin kuin poliisi ja se on saavutus sinänsä. Siinä kuitenkin parhaillaan on tehokas maija vastaan traktori joka kulkee alle 50km /h...

Nyt Lippapave laitat saunamiittingin pystyyn ja sanot niille ketkuille, että kävelytiet yms on laitettava hiekkaan ja muutenkin vähän järkevöitävä sydeemiä. Kesällä uutta pikeä kaikkialle missä tarvetta. Jos suolaan ei menisi rahaa olisi pikeen enemmän. Vaikkakin eräs professori totesi joskus, että jos tosiaan suomen tieverotuksesta saatavat tulot käytettäisiin siihen mihin ne on alkujaan tarkoitettu voitaisiin Suomi asfaltoida yli asti muistaakseni 10vuoden välein ja talvisinkin pystyttäisiin melkoisiin ihmeisiin. Olen tästä sanonut aiemminkin mutta ei vaan vieläkään tunnu siltä...

Koitetaan olla varovaisia talvisilla teillä vaikka meidänhän pitäisi olla melkoisia mestareita jo näillä "venäjän mallin" (vanhentunut sanonta kun siellä on nykyisin paremmat tiet osittain kuin meillä) teillä ajelemaan. Aina se vaan on syksyn yksi topicci iltalehdessä että "talvi yllätti autoilijan" miten helkutissa täällä voi talvi tulla jollekin yllätyksenä, vai luuleeko / toivooko joku, että ensi vuonna se ei ehkä tulekkaan? Kyllä tuolla ulkona pärjää vaikka kesärenkailla kun hieman tietää mitä tekee. Toki etuvetoiset puskuautot ovat myös eräs turvallisuusriski kun ne menevät halutessaan vain suoraan (metsään) mutta en varmasti mahda niille mitään kun ihmiset eivät osaa ajaa enään takatuuppareilla kun painellaan kaasua miten sattuu. Etuvetoa ei saa kääntymään kun käsijarrulla mutta nykykuskille se on vaan "kahva jolla pysäköidään"... Nelivetoja en koskaan ole ymmärtänyt jos ei tarvitse sienimettään ajaa kovin rajuun tiheikköön.. Tai jos alla ei ole täysverinen maasturi, en siis laske nykyajan muovikaukaloita (city / shitty maastureita) jotka eivät pääse liikkeelle edes märällä nurmikolla ja menevät muovisilpuksi heti kun vähän hälppää johonkin. Ehkä hyvä laitos huikean 2cm tavallista korkeamman maavaran takia vaikka mökkitiellä jossa saattaa hiekan raekoko häiritsevästi vaihdella jopa useita millimetrejä mutta muuten taas aivan pöhkö status häkkyrä kuten monet muutkin nykyajan humputukset kuten vaikka i puhelimet joiden käyttäjät ostavat siksi kun se on "in" (toki jos oikeasti olet tykännyt niin hyvä niin, asia ei koskenut sinua).. Hohhoijaa..

Go Pave Go Go Go... Parane toki ensin mutta sitten santaa katuihin ja lisää auraajia. Suola voidaan säästää ranskalaisiin ja lohen päälle.


Kommentoikaa rohkeasti ja jos niin lujaa jännittää ettei meinaa uskaltaa niin kommentoi vaikka silmät kiinni! Täällä saa moittia ja olla erimieltä, tai kehua ja olla samaa mieltä tai mitä vaan haluaa. Ei kannata miettiä sen enempää.

Kiitos ja kumarrus lukijoille. Sekä toive, että luette muitakin tekstejäni jos tämän jaksoitte loppuun lukea.

- Opinio

Tykätkää, jakakaa, seuratkaa ym facebookissa, blogilistoilla jne jne ... Kaikki auttaa jaksamaan kirjoittelun jatkamista. Ilman yleisöä on turha esiintyä, en ole vielä tarpeeksi poliitikko.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Mitä vielä mietit? Kirjoita nyt vaan se kommenttisi.. Jos on jotain sanottavaa se kannattaa sanoa!