keskiviikko 28. tammikuuta 2015

Lidl on halpa mutta mikä on vastaus..

On tuo markkinointi ja hinnoittelu ihmeellistä, siitä en pääse yli enkä ympäri. Mietitäänpä hetki tuota hetkeksi otsikoihin päässyttä ruokakauppojen hintakilpailua (hyvin pieneksi hetkeksi jäi kun tajuttiin sen olevan hyödyltään lähes nollatasoa). S- ryhmähän ilmoitti "hyvää hyvyyttään" laskevansa ilmeisesti jopa 400 tuotteen hintoja. Onhan se tietenkin hienoa ja saman teki perässä vielä Keskokin mutta mitä se vaikuttaa tavalliseen pulliaiseen.. No jos ostat aina vain noita tuotteita joiden hinta laski eniten saatat jopa muutaman euron voittaa kauppareissullasi vuoden mittaan mutta jos todellisuuteen palataan välittömästi eikä edes aleta spekuloimaan keinoja joita kukaan ei voi noudattaa niin säästö jäänee muutamiin kymmeniin sentteihin ihmisen kunnollista kauppareissua kohden. Tähän nyt on paha laskea niitä kauppareissuja kun käy vaan hakemassa vaikka evääksi yhden atrian eines hampurilaisen. Itse en laske sitä varsinaiseksi kauppareissuksi mutta joku tietenkin saa laskea jos haluaa. Parhaat / pahimmat kaupassa kävijät jotka siellä viettävät tuntikausia ja etsivät alennuksia ostaen kuitenkin joka kerta heräteostoksia saattavat tietty vuositasolla säästää jopa satoja euroja mutta ei tässä nyt kansantaloutta mitenkään huimaan nousuun kerralla saatu mutta mainosarvoa olemattomasta jälleen..

Älkääkä nyt hyvänen aika ajatelko, että tässä S-ryhmä ja Kesko jotenkin kansan puolesta taistelisi. Heidän ihanne tilanteensa olisi se, että kansan ostovoima jostain syystä alkaisi pikkuhiljaa kasvaa (vaikkapa verojen parannuksilla tai työllistämiskulujen pienentämisellä) ja he saisivat hilata kysynnän kasvaessa myös hintoja ylöspäin niin usein kuin mahdollista, niin kaupanala toimii ja kuuluu toimia. Samaa periaatettahan käytetään alennusmyyntien ja joulumyyntien kanssa. Täsmätuotteiden hinnat vuoden aikana hilataan tiettyyn pisteeseen ylöspäin ja sitten ne alennetaan suunnilleen takaisin normaaliin ja ne myydäänkin sitten "alennuksella" moni kansalainen luulee saavansa jotain halvalla vaikka saa sen todellisuudessa pitkästä aikaa normaali hintaan. Tottakai on poikkeuksia jolloin jotain poistoja myydään valtavilla alennusprosenteilla. Se on vaan hyvä signaali kauppojen katteista. Vaikka alennusprosentti olisi -70% yleensä kauppa ei siltikään vielä tee tappiota vaan saa edelleen vähintään omansa takaisin jollei jopa jonkun verran voittoakin. Tuosta on helppo laskea, että tuotteessa oli alunperin vähintään 70% katetta joka on vaikka 500€ tuotteissa ihan kiva... Kaupan ala ei myöskään kärvistele kuten on annettu ymmärtää. Kyllä ne pystyssä pysyy ihan varmasti. Ei meidän ruuan tarve laske vaikka olisimmekin vähän köyhempiä kuin yleensä. Ei ei.. Saatamme jopa käyttää ruokamarketeissa enemmän rahaa kun emme uskalla tilanteen vuoksi ostella mitään muuta. Kauppiaiden miljoonatienestitkin kertovat tästä aika suoran sanoman. Mutta saadaanhan talouden tilanteesta tällekin alelle kuten monelle muullekin todella hyvä syy ja selitys vaikkapa YT-neuvotteluille joilla saadaan sitten niitä "turhia" työntekijöitä kätevästä ulos ja voitot vaan kasvaa.

Hintojahan laskettiin joo tietyista tuotteista mutta taasen jotku hinnat todennäköisesti nousevat.. Tai sitten raha otetaan muualta, esim atria laski jälleen naudan lihan tuottajahintaa jolloin mahdollinen hinnanlasku on siis otettu jälleen tuottajan selkänahasta.. Onko oikein vai ei, kukin saa nyt miettiä niitä ketjujen perimmäisiä tarkotuksia, mutta sen verran väitän, että jos koko marketin tuotteiden osto ja myyntihintoja verrattaisiin olisivat ne suhteessa täysin ennallaan. Hintojen lasku kun on täysin näennäinen ja vain kuluttaja sen jotenkin näkee nyt kun siitä on kerrottu. Sehän on mahtavaa mainosta. Harmi kun jäi noin lyhyeksi.

Hintoja laskettiin mahdollisesti myös Saksalaisen kilpailijamme Lidlin ansiosta jonka halpuus yllättää edelleenkin ainakin allekirjoittaneen melko usein. Muissa kaupoissa homma menee niin, että kun kassaneito sanoo hinnan tulee se "jumalauta miten nuo makso noin paljon" hetki omassa päässä. Lidlissä olen omaksikin ihmetykseksi saanut muutaman kerran kokea yhä edelleen tilanteen toisin päin ja tullut jopa ajatuksia "nuohan makso paljon vähemmän kuin piti, ottikohan se hinnan joka tuotteesta". Virallisessa hintavertailussa Lidl voitti ihmeen niukasti mutta tuossa niin sanotussa hintavertailukauppakassissa olikin jälleen tuotteet jotka mairittelevat näitä kotimaisia myyjiä niiden kotimaisten kalliiden brändien kanssa. Lidlin vastaus tähän oli laskea vertauskauppakassi tuotteiden hinnat alle halvimman (tässä tapauksessa S-ryhmän) jolloin Lidl sai taas kirkkaamman etumatkan vertailussakin kun kerran kalleimmat verrokki tuotteet laskettiin kilpailijoiden alle. Hyvä veto Lidliltä ja melkein suoraa vit***lua muita kohtaan, toivottavasti ymmärsivät sanoman. Vertailukassi on muutenkin mielestäni aivan vääristetty.. Kuka menee Lidliin ja ostaa sieltä 90% vain normaaleja "kalliiden brändien" tuotemerkkejä joka kerta? Esim jos on vierekkäin Sakemanni juusto 4€ ja kotimainen juusto 7€ niin eiköhän se Lidlin asiakas ota sen Sakemannin? Eikö muka Lidlin asiakas uskalla ihan hyvin ostaa niitä Sakemannien tuotemerkkien alla tehtyjä kotimaisia laatutuotteita joiden hinta kuitenkin on yleensä jopa huomattavasti edullisempi kuin noiden kalliiden tuotemerkkien alla tehtyjen. Toki S- ryhmällä ja Keskollakin on omat "halpis" merkkinsä mutta jos esim Keskon halpis makkarapaketti maksaa 0,89€ ja jokin "aito" siinä vieressä 0,95€ niin ei siinä tule niin isoa rakoa hintaan, että siitä olisi todellista iloa ja kun ko. ketjujen pääpaino on kuitenkin aina niillä "laatumerkeillä" Lidlissähän pääpaino on niillä omilla merkeillä ja nuo "kalliit laatumerkit" ovat lähinnä valikoimissa vain tiettyjen asiakkaiden miellyttämiseksi.. Jotkut kun eivät voi ostaa kuin tietynmerkkisiä tuotteita ja jopa vetoavat makueroihin joita ei kuitenkaan tieteellisesti katsoen ole olemassakaan. Pelätään toki myös edelleen Saksalaisuutta ja sitä kun jotku tuotteet eivät olekaan kotimaisia.. No ensinnäkin lähes kaikki tuotteet ovat silti Suomessa valmistettuja vaikka ovatkin Lidlin omien tuotemerkkien alla. Ne tuotteet jotka ovat Saksassa tehtyjä on kuitenkin tehty tuossa noin 1000km etäisyydellä ja uskoisin, että suunnilleen samalla maalla kuitenkin kun eikös tämä planeetta ulotu Saksaan saakka? Kummasti kaveri voi mersulla, volkkarilla, audilla, bemarilla, skodalla tai ooppelilla ajella mutta ei voi ostaa Saksalaisia purkkiherneitä.. En aina tajua mutta ehkä olen jotenkin out..  Vertauskassi vääristää tiettävästi hintoja todella radikaalisti koska siinä verrataan suurimmaksi osaksi vain noita tiettyjä kotimaisia tuotteita eikä suinkaan vaikkapa joka myymälän suosituimpia yleistuotteita jotka kertoisivat menekki tuotteiden hinnoista ja samalla myös paljon realistisemmin asiakkaan kuluista. Tietty kassissa on muutamia ketjujen omiakin tuotteita mutta vain murto osa ja se vääristää tässä tapauksessa paljon, kun ketjujen painotukset ovat aivan erit.

Aikanaan nauroin aivan vääränä kun muistaakseni Kesko sanoi jossain haastattelussa kun kysyttiin, että miksi teillä on niin pirun kallista Lidliin verrattuna että: no sen takia kun lidlissä on huonompi valikoima, ei hyllyjä ja sen takia vähemmän henkilökuntaa ja heillä ei ole kallis kustanseisia lihatiskejä kuten Keskolla ja S- ryhmällä.. Purkasin tuon lausunnon mielessäni ja olihan se naurettavaa mietittävää ja surkeimmat mahdolliset argumentit mitä kauppias pystyi antamaan kun olisi voinut vaan sanoa, että Lild tuottaa tuotteensa halvemmalla, käyttää mahdollisesti pienempiä katteita ja ei myy niin paljoa kalleiden brändejen tuotteita.. Ensinnäkin tuo Lidlin valikoima on todella hyvä, muutamia poikkeuksia lukuunottamatta mutta verrataanpa sitä vaikka Siwaan niin kummassa on huonompi valikoima? Tottakai 15 000m2 Citymarketissa täytyy olla parempi valikoima kuin verrattaen pienessä Lidlissä vai eikö näin ole ? Joku sitten alkoi läyhäämään, että kun sieltä ei saa sitä tupakkaa jota ostan... No onhan tuo nyt aika surkea ajatus tuokin... Jos tupakkamerkin takia ei voi mennä Lidliin ja säästää niin olkoot menemättä, ei se sen kummempaa kiukuttelua vaadi vai? Entäpä sitten tuo hyllyjärjestelmä.. No eiköhän Kesko ole itse monien muiden ohella hionut tuon hyllyjärjestelmänsä vuosien varrella niin timantiksi kuin sen heille saa ja sitä kautta saaneet myös myymälään tavallaan lisäneliöitä ottaakseen samaa tuotetta monilta valmistajilta myyntiin (mikähän järki siinä on?) miellyttääkseen tiettyjä ostajia mutta samalla tehden valtavan lisäkustannuksen itselleen. Lidl on ottanut jokaisesta tuotteesta korkeintaan kaksi versiota ja yleensä vain yhden jolloin sama erilaisten tuotteiden variaatio mahtuu paljon pienempään tilaan. Ja joo Lidlissä ei ole paljoakaan hyllyjä vaan useita tuotteita liikutellaan trukkilavoilla myymälään. No eikös se ole kustannustehokkuuden maksimointia jota ei noissa muissa marketeissa ilmeisesti edes haluta osata vaan kilpaillaan sillä monenko eri valmistajan tavaraa pystytään myymään. Henkilökunta kuluissa näin säästetään sievoisia summia ja marketin neliöt ovat hyvässä käytössä. Verratkaapa taas vaikka siihen Siwaan (onkos siellä valtava henkilökunta?) jossa väittäisin hintojen olevan vähän muhkeampia kuin Lidlissä.. Vaikka siellä myyjä saattaakin viettää sen sunnuntain, muutaman pyhän ja iltaisin vähän pidempään niin se on aika huono puolustelu kauppaa vastaan jossa myyjiä on 6pv viikossa suuri lauma. Siwan henkilöstökulut kuitenkaan tuskin nousevat edes Lidlin yli... Sitten vielä tuo kaikista hauskin eli lihatiski.. Väittäisin kyllä, että Kesko / S-ryhmä on lihatiskin ihan vapaaehtoisesti laittanut marketteihinsa asiakkaita houkuttelemaan ja jossain tapauksissa niissä on jopa ulkopuolinen myyjä joka maksaa kaupalle myyntipilttuustaan provikkaa.. Vai myönsikö Keskon mies tuossa, että heillä on käytössään tiski joka on turha ylimääräinen kulu ja se nostaa asiakkaiden hintoja? Toivottavasti ei sillä olishan se vähän karua tietoa. Ja jälleen voisi vielä verrata Siwaan.. Onko niissä lihatiskit? Onko niissä lihatiskin kulujen puuttumisen takia sitten yhtä halpaa kuin Lidlissä? Ei ole.. Lidlin mahdollinen vastaisku lihatiskeille oli tavallaan tuo leipomopuoli joka niihin lisättiin hiljattain. Sieltä saa monenlaisia tuoreita leivonnaisia itsepalveluna. Kyseinen palvelu on saatu hiottua niin edulliseksi asiakkaalle, että jopa muutama kiskuri leipomo on mennyt nurin.. Miten meillä voi olla noin huonoa tuo kustannustehokkuus? Miksi meillä ei voida myöntää kylmän viileästi, että "Lidl on halpa" kun se kerran on.. Moni on jo hermonsa menettänyt noiden S-ryhmän ja Keskon selityksiin enkä ihmettele miksi.. Onhan ne lähinnä naurettavia kuten tuo vertailukassikin..

Minä voin ilmoittaa käyväni kaikissa kaupoissa sikin soki mutta en voi kiistää, etteikö kannattaisi käydä vallan Lidlissä. Satun tykkäämään vaihteluista ja onhan tietenkin noissa isoissa marketeissa muutakin kuin ruokaa saatavilla joka usein ajaa ihmisen sisään. Samalla tehdään sitten ruokaostokset. Siinä Lidl ei pysty eikä vissiin aio yrittääkkään kisailla ja hyvä niin. Lidl sopii suomeen hienosti kisaamaan paikasta halpojen elintarvikkeiden kauppiaana Siwojen ja Citymarkettien väliinputoajana tarjoten myös muita tavaroita välillä melko kilpailukykyisin hinnoin pitäen kuitenkin useiden tuotteiden laadun merkittävän hyvänä. Jotain ihme merkkejä toki mutta monesti erittäin toimivaa tavaraa monen muun halpamarketin tuotteisiin verrattuna. Ehkä Lidl on meille vielä liian uusi juttu. Emmehän me "mettän elävät" olleet valmiita ottamaan vastaan edes Lidlin perin eurooppalaista kassajärjestelmää vaan ne piti muuttaa näihin Suomalaisiin systeemeihin joissa liukuhihna vie tuotteet lähes kauppakassiin asti, ettei vahingossakaan tarvitse olla kovin lähellä toista asiakasta tavaroitaan pakkaamassa. Alunperinhän Lidlin pakkaus paikka oli paljon pienempi ja simppelimpi systeemi joka Euroopassa on kovin suosittu.. Me laitoimme hanttiin raakasti. Eihän me voida tuolla lailla lähes toisessa ihmisessä kiinni mitään pakata vaan pitää ehtiä jo pois ennen seuraavaa ettei synny mitään kontakteja, tämä ajatusmaailma aiheutti Lidlin vanhalla järjestelmällä karmeaa paniikin omaista kiirettä ja seuraavassa asiakkaassa näitä Suomalaisia perus tunteita "menis nyt jo jumalauta siitä, että minäkin pääsen kun mulla on kauhea kiire mennä ei mihinkään"..
Kyllä Suomalainen on Suomalainen mutta Lidl vastasi siihenkin ja kassoihin paasattiin takiamme muutamat miljoonat ja nyt vissiin kelpaa. Jurnutus tosin ei loppunut vaan nyt melkein vingutaan vanhoja takaisin. Ainahan pitää jotain valittamista olla. Samahan se on sään kanssa. Jos on kylmä vongutaan lämpöä, jos on lämpöä vingutaan kylmää.. Jos ei sada niin pyydetään sadetta kun sataa niin kirotaan sitä.. Ei me voida olla tyytyväisiä. Toki se olisi tylsää mutta saattaisi joskus olla kiva kokeilla olla tyytyväinen siihen mitä saa..

Jokos me pystyttäis myöntämään mainoslause "Lidl on halpa" vai vieläkö meidän pitää etsiä vastaperusteluita vain sen tähden kun muut ovat "enemmän kotimaisia" ja ettei rahat menisi Saksaan. Suomeen se Lidlikin veronsa maksaa aina kun täällä tulosta tekee, että sinänsä Saksaan tuosta ei sen enempää lähde kuin muustakaan.. Tottakai Lidl on melko tylsä ja simppeli "tori" tyylinen kauppa mutta siinä se halpuus juuri piilee..Ilman turhaa kikkailua hinnat pysyy kurissa.. Jos taasen haluaa mennä aikaansa marketteihin viettämään kannattaa valita joku muu paikka. Kaikissa siis on omat hyvät puolensa mutta niitä ilmeisesti ei voida toisilleen myöntää..






Kiitos kun luitte ja toivottavasti vielä osallistutte toiseen tekstiini liittyvän tapahtumaan. Tästä linkinstä onnistuu.

Kiitos ja kumarrus lukijoille. Sekä toive, että luette muitakin tekstejäni jos tämän jaksoitte loppuun lukea.

- Opinio

Tykätkää, jakakaa, seuratkaa ym facebookissa, blogilistoilla jne jne ... Kaikki auttaa jaksamaan kirjoittelun jatkamista. Ilman yleisöä on turha esiintyä, en ole vielä tarpeeksi poliitikko.

3 kommenttia:

  1. Itse asioin pääasiassa Lidlissä, olen aina saanut sieltä hyviä tuotteita, pidän peräti monesta saksalaisesta tuotteesta enemmän kuin kotimaisista joita niitäkin on sielä aivan riittämiin. Olen hinta vertailussa tullut siihen tulokseen et säästän tosi paljon, eikä tarvi minkään bonus korttien kans pelata. eräs tärkeä asia myös jos ostan jotain koneita yms. niissä on yleensä kolmen vuoden takuu, jos jossakin on sinä aikana ollut jotain vikaa oon saanut uuden tuotteen tilalle, missään muualla en ole törmännyt vastaavaan palveluun. Joten ennakkoluulot pois ja sinne kaupoille, säästöä kertyy tosipaljon :)

    VastaaPoista
  2. Samaa mieltä olen vaikka asioinkin ihan missä sattuu.. Tuo bonuskortti ruljanssi oli muuten hyvä maininta myös.. Niiden kanssa saa joka marketissa olla pläräämässä mutta lopulta niistä ei hyötyä juurikaan joitain täsmäalennuksia lukuunottamatta ole. En paljoa pysty antamaan arvoa sille jos saa jonkun 5euroa tilille kerran vuodessa ostaen vähintään jollakin tuhansilla euroilla tavaraa ko. ketjun kaupoista... Lidlissä pärjää ilman kortteja ihan yhtälailla ja se vitonen jää monesti tallelle jo siinä vaiheessa kun kaupassa asioi..

    VastaaPoista
  3. Lidil on hyvä kauppa välis vaan ärsyttää kun puuttuu jotain tuotteita valikoimasta. Usein hämmästyy kun parillakympillä saa pari kassia ruokaa mistään muusta kaupasta parillakympillä tahdo saada mitään.

    VastaaPoista

Mitä vielä mietit? Kirjoita nyt vaan se kommenttisi.. Jos on jotain sanottavaa se kannattaa sanoa!