torstai 29. tammikuuta 2015

Katsastus paniikki

Harva varmaan voi väittää etteikö kärsisi tästä ainakin meitä Suomalaisia vaivaavasta oireyhtymästä / fobiasta nimittäin auton katsastus paniikista. Tämä teksti tuli mieleen kun nyt on trafi ja konttorit näemmä jatkuvasti iltalehdessä... Toivottavasti heidän väännöstään tulisi jotain hyvää..

En mitenkään voi käsittää mistä se johtuu.. Siis en millään, auttakaa, olenko epänormaali? Onko se katsastusmies super ilkeä ja pirullinen setä joka tahallaan etsii teidän autostanne jotain vikaa ja pakottaa vieläpä korjaamaan sen.. Eikä siinä edes kaikki vaan hän myös kiskoo siitä rahaa..

Saanko esittää aiheesta muutaman kysymyksen.. Kiitos.

Ensinnäkin onko ne katsamiehet tosiaan inhottavia ja ilkeitä siis niinku ihmisinä? Minua vastaan on tullut lähinnä ihan tavallisia jotain autoista ja trafin säännöstelyistä tietäviä jannuja. Toki on ollut mukana tuppisuita ja yli-innokkaitakin mutta ei ne nyt pohjimmiltaan miltään paholaisilta ole vaikuttaneet vaikka ovat saattaneet joskus onnistua päivän pilaamaan melko hienosti työnsä takia. Toki heillä saattaa olla huonoja päiviä mutta pystyykö joku nostamaan käden pystyyn kun viittaamaan pyydetään henkilöiden joilla ei koskaan ole ollut huonoa päivää. Retorinen kysymys mutta saa vastatakkin jos haluaa.

Toiseksikin mitä pahaa siinä on jos joku ulkopuolinen kertoo, että sun autossa on muuten pohja niin mätä, että jos meinaat moottoritielle lähteä niin putoat tuolisi kanssa lattian läpi ja raahaudut asfaltilla niin kauan kun autosi pysähtyy.. Etkö olisi halunnut tietää vaan olisi ollut kivempi, että se olisi tullut sitten ikäänkuin "yllätyksenä".. Tai, että alapallonivel on niin kulunut, että rengas voi kääntyä kyljelleen koska vain (näin on minulle käynytkin, olispa katsamies ollut jo ennen tapahtunutta ollut kertomassa)... Tai, että autostasi puuttuu kohta jarrut kun ne ovat niin kuluneet ja sitten tuleekin kalliimpi remontti.. Näitä "tai, että" kohtia olisi vaikka kuinka paljon mutta kai kaikki jo tajusivat mitä yritin sanoa.. Olen toki ollut näkemässä kun katsamies ei muuta vikaa enää keksinyt niin laittoi sentään pyyhkijänsulat vaihtoon kun olivat kuulemma huonot vaikken keksinyt miksi. Että joskus ollaan yli-innokkaita joo mutta osittain joko siksi, että ollaan alalla niin sanotusti vihreitä (kokemattomia) ja halutaan tehdä vaikutus johonkin tai sitten nuollaan vaan yksinkertaisesti trafin peppureikää, sieltä nimittäin kytätään asemien tekemisiä ja nykyisin vielä jopa arvostellaan asemia hylkäysprosenttien perusteella.
Mitä jos vaikka tuttava sanoo sinulle, että sinulla ei pala valot ollenkaan.. Otatko välittömästi herneen nenään ja toivot ettei taas vuoteen tarvitsisi häntä nähdä. Toivottavasti et.

Kolmanneksi, onko se väärin pyytää rahaa näistä tarkistuksista? Käsiä voisi taas nostaa pystyyn, että kuinka moni haluaisi ostaa koti talliinsa nosturin, pakokaasumittarin, iskari testerin, jarrudynon ja sitten ilmaiseksi tutkia tuttujen autojen kuntoa ja tulostella heille sitten paperit mukaan joiden perusteella on helppo korjata kun viat ovat jo selvillä. Minä en viitsisi kyllä kun nuo laitteetkin jo jotain maksavat. Vaikka tekisin tutkimuksia vain ilman ko. varusteita niin en ainakaan halusta ilmaiseksi konttaa kenenkään autojen alustoja läpi tutkien onko kaikki niinkuin pitää.. Ehkä jollekin tuo voi olla jonkinlainen kutsumus mutta ilmaiseksi tässä maailmassa ei kannata tehdä mitään.

Erään esimerkin joudun kuitenkin kertomaan joka kertoo omasta "erikoiskokemuksestani" auton kanssa. Omistin nimittäin 280S mersun joskus aikanaan, mallia w126.. Sen 2.8litrainen bensa twin cam moottori alkoi kuitenkin olemaan tiensä päässä ihan kirjaimellisesti ja päätinkin, että siihen on saatava 3litrainen turbo diesel kone. Niin tapahtui tuttavani toimesta kun en itse viitsinyt hommaan alkaa ja hänellä oli ko. pannukin jo valmiina. Sinänsä mitään ongelmaa tässä ei pitänyt olla sillä ihan läheinen kaverini oli tehnyt täsmälleen saman homman ja leimannut auton niin että naps vaan ilman mitään ongelmia uudelle tekniikalle. Onhan noita ihan alunperinkin tehty tuolla kokoonpanolla ameriikan maalle.
No minä kun aikanaan paukautin katsakonttorille rehvänä "uusia papereita hakemaan" kun kaiken piti olla kunnossa niin siinä kohtaa sitten kun katsamies oli aikansa pällistellyt niin hän halusi tietää välttämättä paljonko tehot ovat muuttuneet (riittäisivätkö jarrutehot ym jos tehot kasvaneet). No tehot olivat itseasiassa laskeneet muutaman hevosen ja ajattelin, että se on vain hyvä noin niinkuin katsastusteknisesti ja olihan se.
Sitten piti seuraavaksi selvittää "luovuttaja" auton sarjanumero.. Sen kävin setvimässä (mitä jos luovuttaja ei enää olisi ollut maisemissa vaan romuttamolla??) ja taas seuraavana päivänä konttuurille (toinen maksu). Sitten kun muuta ongelmaa hän ei keksinyt niin piti yhtäkkiä tietää myllyn paino niin uuden kuin vanhankin. Se ei ollutkaan enää niin helppoa sillä tietoa ei löytynyt silloin kertakaikkiaan mistään. Loppujen lopuksi useiden päivien työn jälkeen sain kiinni Mersun maahantuojan edustajan suoraan Saksasta, hän vastasi kaikkien mesejen tuonnista Suomeen. Ajattelin, että "voi perhana mitähän tuon tason kaveri piittaa tästä ongelmasta".. No kun hänen kanssaan keskustelin, selitettyäni asian hän kysyi "mikä mersu on kyseessä" vastasin häpeillen "sellainen vanha katiska" hän vastasi jälleen "no mikä on vanha katiska" minä siihen sitten "sellanen vanha ässä, kahdeksankytluvulta" sitten tuli vastaus joka hämmensi "sehän on justiinsa oikein kunnon auto eikä mikään vanha katiska" tämän jälkeen jo melkein ylpeänä selitin tarpeeni moottoreiden tarkoista tiedoista ja hän oli oikeasti niin ystävällinen, että laittoi minulle tiedot paperilla ja sähköpostilla oikein mersun leimoilla. Tietojen mukaan "uusi" moottori painoi jopa 60kg enemmän kuin vanha johtuen valuraudasta (vanha kunnon 5-kuppinen)...  No näiden tietojen ja paprujen kanssa taas pääsin vihdoin konttorille (kolmas maksu). Katsamies oli tyytyväinen kun oli paperia mukana josta selvisi kaikki. Mutta sitten taas mentiin sillä hänen piti saada varmuus siitä, että keula kestää tuon uuden koneen painon (samaa autoa on tehty aina 6litraiseen saakka...). Yritin selittää, että samalla rakenteella on tehty aika paljon isompi koneisiakin ja lisäksi juuri tälläistä mallia on viety Jenkkeihin ja, että onhan tämä nyt semmoinen laiva, että varmasti kestää. Hän ei piitannut vaan siitäkin piti olla todistus. Minä lähdin jälleen pettyneenä suorastaan kakan maku suussa painamaan kotia kohti. Soitin oitis tälle mahtavalle maahantuoja miehelle mutta hänkin oli tällä kertaa vähemmän suopea. Haukkui katsakonttorin, että "ei jumalauta tuollaista touhua ole kuin Venäjällä, tiedän monta tapausta jossa tuo on mennyt heittämällä läpi kun ei ole mitään muutoksia tehty ko. keulaan missään mallissa, jumalauta mitä touhua" .. Hän oli siis hyvin tuohtunut eikä myöskään enää kuulemma ehtinyt penkomaan vanhoja arkistoja selvitellen tätä asiaa vaan neuvoi menemään johonkin muualle auton katsastamaan. Minä taas päätin, että saan ko. konttorilla autoon leiman vaikka se jäisi viimeiseksi teokseni. Päiviä kului soitellen sinne tänne ja sitten kävin taas konttorilla kysymässä täsmennystä (tästä eivät veloittaneet), että millainen paperi sitten olisi kelvollinen?? Vastaus oli, että vaikka korjaamon kirjoittama kunhan se on leimattu paperi. Välittömästi paukautin tuttavan korjaamolle jossa autocadista tarkistimme vielä keulan osien täsmäämisen kaikkien mallien välillä, cadista ei löytynyt tuota 3litraista amerikan diisseli mallia mutta kaikki muut löytyi ja kaikissa sama rakenne. Niinpä hän kirjoitti koneella lapun jossa luki jotain, että "keulan tukirakenne kaikissa w126 malleissa moottorityypistä riippumatta on sama". Leima alle ja taas konttorille (neljäs maksu). Siellä sitten yhtäkkiä ei enää ollut millään väliä vaan katsari sanoi vaan letkeästi "kaikki menee läpi kun on leimoja papereissa" vastasin saman tien että "olisin jo ajat sitten vääntänyt perunaleimasimen jos ei kerran millään muulla ole väliä, perkele".. Sitten jo alkoikin uusien paperien teko kunnes hän huomasi epäkohdan. Ässän omamassa oli nimittäin muuttunut uuden moottorin painon verran. Tässä kohtaa hän selasi valehtelematta 20cm paksua kirjaa ja tuli tulokseen, että joko pitää tehdä vallan uusi joku tyyppihyväksynnän tyylinen juttu ja tarkistaa diesel verotus uuden massan mukaiseksi (maksaisi vissiin vähän ja pikkuisen paljon) tai sitten muokataan autoa vähän. Valitsin yllättäen tuo viimeisen vaihtoehdon. Hän siinä samassa sanoi, että auto muutetaan 4 paikkaiseksi niin silloin kokonaismassan ja omanmassan suhde on oikein.. Koska kuljettajalle lasketaan muistaakseni 75kg ja muille 60kg näin siis laskettuna uuden moottorin painon takia tämä auto ei "kantaisi" enää viittä henkilöä.. Kyllä nauratti ja paljon kun kyseinen mersu nyt on rakenteeltaan melko lähellä panssarivaunua ja kantaa kyllä vaikka toisen mersun katolle köytettynä mutta paperit ne on mitkä määrää.. Viimeiselle katsa reissulle siis tuli korjattavaksi se, että yksi turvavyö piti poistaa. Se meni onneksi uusinta näyttönä ja uudet paperit sain jo mukaan. Jokainen konttorikäynti maksoi sen about 50euroa, että ei tämä ilmainenkaan leikki ollut.. Mitä tästä opimme.. Emme yhtään mitään vaan kohta taas oltiin jotain virittelemässä mutta yrittänyttä ei laiteta vai mitä. Lopulta selvisi ehkä sekin miksi katsamies oli niin innokas ollut (oli muuten vielä vähän perhetuttukin) hän oli nimittäin päättänyt tunkea kielensä vielä syvemmälle trafin päättäjän pebaan sen takia kun oli omaa konttoria pystyttämässä. Lupasin, että sinne päin kusisikkaan tämän touhun takia ja sana on pitänyt. Myös monet muut toivottavasti käännytin hänen konttoristaan mutta sen hän oli ansainnut vain eriarvoisen kohtelun seurauksena. Tarkoitan siis sitä kun tuttavan täysin vastaava auto oli joitan kuukausia aiemmin mennyt täysin ilman mitään läpi moottorinvaihdon jälkeen mutta minun kanssani oli tälläinen show.

Toki olen joutunut siis itsekin painimaan autojen leimaamisen kanssa enemmän ja vähemmän niin kuin tuosta ehkä voi päätellä mutta nyt olen todennut, että on se mahtavaa kun joku muu katsoo mitä pitää korjata (jos mitään) ja minun ei tarvitse kuin tehdä niinkuin sanotaan (aivan kuin avioliitossa) ja taas on kaikki hyvin eikä tarvitse miettiä onko jarrut tms kunnossa. Yksi parhaista palveluista siis ja tuo tehdään autoille. Olisipa ihmisillekin vaikka kahden vuoden välein "määräaikaistarkistus" niin monilta pahoilta tapauksilta vältettyisiin.. Vaikka se sitten muutaman kympin maksaisi niin olisiko parempi kuitenkin kuin antaa vaikka jonkun vakavan sairauden levitä vuosikausia?

Olisi mahtavaa kuulla erilaisia kauhu tarinoita tai vaikka onnistumisiakin. Kommentteja siis odotetaan innolla.




Kiitos kun luitte ja toivottavasti vielä osallistutte toiseen tekstiini liittyvän valokuvaus tapahtumaan. Tästä linkinstä onnistuu.

Kiitos ja kumarrus lukijoille. Sekä toive, että luette muitakin tekstejäni jos tämän jaksoitte loppuun lukea.

- Opinio

Tykätkää, jakakaa, seuratkaa ym facebookissa, blogilistoilla jne jne ... Kaikki auttaa jaksamaan kirjoittelun jatkamista. Ilman yleisöä on turha esiintyä, en ole vielä tarpeeksi poliitikko.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Mitä vielä mietit? Kirjoita nyt vaan se kommenttisi.. Jos on jotain sanottavaa se kannattaa sanoa!